BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, January 14, 2011

terpaksa aku jalani....

Kesakitan

pada 2hb Januari 2011..aku mula mendaftarkan diri ke wad Hospital Temenggong Ibrahim Kulai Johor Bahru..pada pukul 11.00 a.m aku mula masuk wad..pertama kali dalam hidup aku..masuk wad..arrghhh..pelbagai yang bermain dalam fikiran aku..adakah panjang umurku di situ..apa akan jadi dalam selama keadaan aku di situ..siap pendaftaran..aku ke wad-2...no katil 19..second class aku di tempatkan..aku berada di situ..pada hari pertama..orang tengok aku bagai nampak apa je..aku pun agak pelik bila berada dalam wad uwh...mula je langkah aku dalam wad tu..aku ternampak seorang perempuan india..yang agak nazak..hati aku mula berkata...mungkin tak lama aunty tu hidup..tercungap-cungap dengan bantuan pernafasan....takut aku tengokkan..dan takut jugak nasib aku cam tu lepas operation...tapi..aku mula berdoa dari malam sebelum pergi masuk wad..mulut aku tak putus-putus berdoa...minta diselamatkan segalanya....aku jejak kaki ke katil..nurse dah siapkan baju untuk aku tukar...siap aku menukar baju..aku pun terus di beri enjection di tangan aku...peerrhh..kesakitan..seyyhh...jarum..mak aaii..panjang menjegkal...nurse minta aku tahan sikit...siap je aku di suntik kat tangan..masuk waktu tengah hari...

masuk waktu tengah hari..aku pun di beri makan....sedap laa plak..ahhaahha..tapi apa kan daya...lauk hospital seyh...tolan je lahaiiii...hhuhuhu..tapi layanan di beri sangat aku suka...sangat istimewa...besh2...sepanjang masa bertanya khabar pesakit...=D
malam operation..aku kena puasa untuk operate pada keesokan harinya...pagi2..tengok orang lain sarapan..aku kena puasa..dan meniti detik untuk ke wad bedah..tbe2..aku terdengar bunyi telefon..dari meja nurse..dan..dowang panggil nama aku..."SYAZANA BINTI M.FADZIL...sekarang tiba mase untuk dibedah ye dek...tanggal kan segala apa yang ada kat badan...."..hati aku rasa tenang dan tanpa fikirkan apa-apa...orang semua tengok aku..macam tade perasaan takot..hahahah....tapi...apa yang terlintas dekat fikiran aku..aku nak cepat setle masalah aku hadapi nie..dan selesai pembedahan nie dengan selamat..=)

pada pukul 11.3o pagi..aku diberi makan ubat apa ntah..aku main makan je..hahhah..dan mula naek atas strecher..dan baring di atas tempat tersebut..dan di tolak ke wad bedah....mula perjalanan aku ke wad bedah...aku rasa seperti semacam je..
bukan takot..tapi..entah laaa...ehhehe....sampai je kat wad bedah...aku rasa betape sejuknya rasa kat dalam tuh....dan dalam 5 orang nurse menghampiri aku dan bertanyakan pelbagai soalan..."adek rasa takot ta??adek taw adek saket ape??adek taw nak operate belah mane??..."pelbagai lagi aku di tanya...aku pun menjawab dengan tanpa rasa malu...yang aku tahu..aku nak operate dengan selamat..=)

bilik kedua yang aku masuk..ada seorang laki india....dengan berwayar kat badan dia..waaaaaaaahhhhhhhhh..takotnya aku rasa masa tuh..dengan bunyi beep !..aku ingatkan laki india tuh dah mati....rupa-rupanya..bunyi degupan jantung dari mesin..die baru lepas operate dan sedar...huhuhuh...dalam berapa minit..laki india tuh...di tolak masuk ke wad biasa..

kemudian...nurse sekali lagi menghampiri aku..dan mengemaskan diri aku...sebelum di operate....aku terdengar yang dorang nak inject aku kat kaki..aku dah mula seram..apa yang dorang nak wat ngan kaki aku...=(
pas uwh plak....aku dengar lagi..nurse cakap sakit..=( dan ta payah inject dulu..takot patient sakit..huurmm....so,,ta jadilah..dorang nak inject...pas uwh..nurse tinggalkan aku sorang2..dan suruh tido...tapi aku ta nak tido..sebab...aku nak tahu..apa yang dorang nak wat ngan aku??!!
tapi aku rasa ngantok gak..aku pun tetido...(Zzzzzz~.......)

dan...dalam jagaan tido aku..tersedar..bahawa nurse berkata..akan syazana bertolak ke wad bedah ok sayang.....=)
aku senyum je.....sampai kat dalam wad bedah....aku cuma pandang atas je....ta terlintas aku nak pandang ke kiri dan ke kanan..tiba2..aku nampak spotlight yang besar atas badan aku....dan nurse2 samada laki mahupun perempuan...seorang nurse laki berkata..."alihkan dulu spotlight tu..nanti mata patient silau..."setelah alih je spotlight tu....aku terus tetido...dan apa berlaku sepanjang operation..aku ta ketahui....

dalam pada itu...aku tiba2,,di kejot oleh satu suara...."syazana,,bangun sayang..keluarkan suara...."aku pun buka mata....aku ingat die kejut aku..nak bagi tengok apa yang di operate...rupanya...dah selesai....mata aku rasa kabur...leher aku rasa tegang...badan aku lemah....tekak aku perit..=(
dan....suara aku susah untuk keluar...setelah beberapa minit...aku dibiarkan sendirian....dan setelah itu....aku ditolak ke wad biasa.....keluar dari wad bedah....aku nampak adek aku.....tunggu dihadapan pintu bedah....adek aku memanggil aku....aku hanya mampu melihat....
sampai di katil aku....mak dan ayah aku...pun sampai dan melihat aku...betapa sedihnya aku rasa ketika itu...kerana...aku masih dipanjangkan umur....
terima kasih YA ALLAH.....

kini..aku semakin sehat...dan semakin sehat dan menjalani kehidupan seperti biasa,,tapi...aku tidak dapat suara ku seperti dahulu...akibat operation yang aku jalani..tapi...aku sabar menghadapi itu semua....dan aku tabah,,,moga..aku kembali normal seperti insan lain....

AMINNNNN......~

No comments:

Post a Comment