BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, January 15, 2011

15 feb 2011




agak2 kowang ape nie???
haaa....nie name die nasi ambang dari tradisi orang jawa...
mula2 aku tengok...cara susunan nasi nie...sangat pelik..
atas timbunan nasi tuhh...
bawah dari timbunan laok2 tuh...kat tengah2..
ade kacang dan ikan bilis goreng...
ditutup ngan mee hun goreng...after that..
mee hun tuh di buat bagai gunung sebanyak 4 kelompok...
diselang plak dengan sayur sambal goreng...
dan..
last sekali..tengah2..letak ayam masak kicap...
pelik nya aku di sini....
nasi dalam dulang nie..
untuk 4 owang sahaja...
dan akan diberi plastik untuk bungkus makanan..
bila nasi tersebut dijamah...
balance..akan dibungkus sendiri oleh owang yang jamah tuh....
huurrmm....
pada tarikh seperti di atas..
adalah hari kenduri arwah pak cik aku....
mula2..aku tengok dulang tuh bersih tetiba...
pelik..
bila plak dorang makan..
sepantas gila...
rupa2nya...
itulah disebalik nya...
huurmm..
unik laa pada aku...
tradisi jawa nieh..
huhuhuhh

No comments:

Post a Comment